Home 1 2 3 4
winkelstories * * * * * auteur & copyright: els van wageningen email [email protected] * * * * * webdesign: wynneconsult email [email protected]
hoofdartikel (2)

1882 Spui verandert rigoureus maar Hampe blijft

Toen het gezin Hampe zich in 1842 aan het Spui vestigde had de plek een totaal ander aanzien. Hampe keek vanaf zijn werkplaats uit op een breed natuurlijk water dat de Boerenwetering met de Amstel verbond. Het schilderachtig grachtje vormde eens de zuidzijde van de stadsvest. Bij de demping in 1882 verdween ook de Osjessluis, een brede stenen brug over het Spui, die het Spui verbond met de Ossenmarkt in de Kalverstraat. Aan de zuidzijde van het Spui stonden zes smalle grachtenpandjes waaronder dat van Hampe, rechts daarvan het Maagdenhuis. Aan de overkant stonden de pakhuizen van Stoomtimmerfabriek H.F. Jansen en daar was ook het Begijnhof.

Nieuwbouw na demping Spui

Na de demping werd het Spui aan alle kanten op de schop genomen. Van de zes grachtenpandjes gingen er vier tegen de vlakte. Alleen de nummers 11 en 13 bleven gespaard. Links van Hampe op de hoek van Spui en Kalverstraat verrees in 1886 het gebouw Mercurius, van de architecten Berlage en Sanders en rechts naast nr. 13 op de hoek van de Voetboogstraat, het in 1896 in Jugendstil gebouwde pand Helios van architect G.A. van Arkel. De pakhuizen aan de overkant werden in 1881 door brand verwoest, waarna in 1892 in opdracht van Meubelmagazijn H.F. Jansen & Zn. een ruim hoekpand in neorenaissance stijl werd gebouwd, ontworpen door architect Ed Cuypers. Later werd hier het kantoor van de Holland-Afrikalijn gevestigd. Van 1975 – 1985 zat hier boekhandel Scheltema, Holkema & Vermeulen. Daarna kwam modehuis Esprit in het pand.

‘Muziekdirecteuren en musici genieten rabat’

De firma Hampe leverde ook instrumenten aan het Amsterdams Concertgebouworkest. In zijn ‘Prijscourant der Fabriek van muziekinstrumenten’ van rond 1900 meldt Hampe: ‘H.H. muziekdirecteuren en musici genieten rabat.’ En ‘Violen met versiering, inlegsels enz. heb ik niet voorhanden, daar deze door de artiesten en goede dilettanten niet geacht worden. Wij verkopen daarentegen wel Steiner- en Hopfviolen. Ofschoon de houten blaasinstrumenten, zowel van grenadille – als van ebbenhout geleverd worden, moet ik bij deze doen opmerken, dat laatst genoemde houtsoort verreweg de voorkeur verdient, daar zij zeer weinig onderhevig is aan barsten. Ik heb dan ook meestal de verschillende soorten slechts in ebbenhout voorhanden.’ Hampe verkocht ook benodigdheden voor strijkinstrumenten zoals : Kammen, Schroeven, Staartstukken, Sourdines, Pennen voor violoncel, Colophonium (hars), Kinhouders, Stemvorken, Stemfluitjes, Echte Maëlzel-Metronomes, Muzieklessenaars, Dirigeerstokken, Snaren, Stemhamer voor piano. En uiteraard ook leermethodes voor de diverse instrumenten.

Derde generatie Hampe: Jaap en Wim, zonen van Ernst

In 1933 trok Ernst Hampe zich na ruim een halve eeuw terug uit de zaak, waarna de derde generatie de broers Jaap en Wim na een lange inwerkperiode de leiding overnamen. Ontelbare fanfare- en harmonie korpsen in Nederland kochten bij Hampe hun instrumenten. De ‘sax’, door de oprichter in de 19de eeuw in Nederland geďntroduceerd, werd begin twintigste eeuw nóg interessanter na de opkomst van de Amerikaanse jazzmuziek. Wéér ging Hampe met z’n tijd mee. Groot was de vraag naar drumstellen, banjo’s en sourdines. Leden van befaamde bands kochten hier hun instrumenten, waaronder het dansorkest The Ramblers, die de swing in Nederland introduceerden. Na de oorlog zou die belangstelling nog sterk toenemen. Hampe verkocht jazzmethodes voor alle instrumenten van J. Aebersold en meespeel LP’s zoals van Charlie Parker, Sonny Rollins en Miles Davis. De bekende Amerikaanse tenorsaxofonis Ben Webster (1909 – 1973) die in de jaren zestig regelmatig in Amsterdam woonde en optrad, zei altijd: ‘I go to Hampie on the Spoey.’

Klik voor vergroting

E. A. Hilverdink (1846 -1891) schilderde in 1884 het stukje Spui tussen Kalverstraat en Maagdenhuis. Op de hoek van de Kalverstraat en het Spui ‘Café De Koperen Toonbank’. Daarnaast de zes grachtenpandjes. In het tweede huis met trapgevel is de werkplaats van vioolbouwer Hampe met een viool als uithangbord. Rechts gedeeltelijk zichtbaar het Maagdenhuis. Ansichtkaart

Klik voor vergroting

Illustratie uit Hampe’s ‘Prijscourant der Fabriek van Muziekinstrumenten’

Klik voor vergroting

Jaap Hampe, de derde generatie. Speelde viool en klarinet. Foto Coll. B. Hampe

Klik voor vergroting

Klik voor vergroting

Klik voor vergroting

Uit een ‘Prijscourant’ van Hampe rond 1900. Coll. B. Hampe.

sluiten

sluiten

sluiten

sluiten

sluiten

sluiten

sluiten

sluiten

sluiten

sluiten

sluiten

sluiten

sluiten