H 1 2 3 4   
winkelstories * * * * * auteur & copyright: els van wageningen email [email protected] * * * * * webdesign: wynneconsult email [email protected]
hoofdartikel (4)

Jan Dippell Ritzinger gaf Ivy weer zijn ouderwetse grandeur

De huidige eigenaar van Ivy, Jan Dippell, die in 1972 een bijna failliete zaak overnam, gaf in enkele jaren tijd de flowershop weer zijn ouderwetse grandeur. Vaste bestelling tweemaal per week was een bos witte anjers voor Prins Bernhard. Zeventig jaar lang stak de prins tweemaal per dag een verse anjer in het knoopsgat van zijn linker rever. In de jaren twintig was dat bij de heren in bepaalde kringen een aardige gewoonte. Witte en rode anjers waren het meest gebruikelijk, maar Oscar Wilde droeg een groene. Proust bracht de finishing touch aan met een camelia en Chamberlain met een orchidee. Prins Bernhard droeg in 1936 bij zijn verloving al een witte anjer. Het is een sterke bloem met een mooie ronde vorm. De kleur wit is de kleur van de vrede.

De welriekende White Sym

Dippell: �Behalve dan van die miezerige tros-anjertjes zie je bijna in geen enkele winkel meer van die volle geurige anjers, die in de jaren twintig zo geliefd waren. De White Sym afkomstig van Nederlandse kwekerijen is al jarenlang uit. In de theaterwereld moeten ze er helemaal niets van hebben, want ook al komt het woord anjer van het Italiaanse �angera�(welriekend), het heet dat de anjer �nigus� brengt oftewel ongeluk. Maar de heren studenten willen tegenwoordig best weer een corsage met een anjer dragen, liever dan iets met roosjes en besjes, dat vinden ze veel te verwijfd. Bloemen zijn heel erg aan mode onderhevig. Die eeuwige ton-sur-ton boeketten verdwijnen gelukkig. Bonte boeketten met felle kleuren, dat is nu weer je van het.�

Voorliefde voor de Japanse cultuur

Jan Dippell Ritzinger is veel meer dan een gewone bloemist. Hij reist veel en heeft over de hele wereld projecten gedaan zoals in Tokio, Jakarta, Balie,Turijn, Parijs, noem maar op. Hij komt uit een artistieke familie. Zijn grootvader en zijn vader hadden een steenhouwerij en deden veel restauratiewerk. Zijn grootvader maakte onder andere het marmerwerk van het Tropenmuseum en het Tuschinsky-theater. Dippell maakt bijzonder fraaie bloemstukken, waarbij hij zich laat inspireren door 17de en 18de eeuwse schilders van het bloemstilleven. Zijn voorliefde gaat uit naar de Japanse cultuur. Vandaar dat hij regelmatig prachtige Japans gedecoreerde etalages maakt met Japanse bloemsierkunst, porselein, lakwerk en exotische planten. Hij is pas echt in zijn element wanneer hij kan adviseren bij grote gelegenheden. Zoals het versieren van grote ruimten en het dekken van de dinertafels in de stijl van de omgeving. Ooit had hij ambitieuze plannen met het pand, toen de voormalige winkel van Kapsalon Van der Laaken leeg kwam. Hij wilde beide winkels weer in de oorspronkelijke staat terugbrengen en wilde daar �n op de bovengelegen verdiepingen een soort warenhuis beginnen op zijn vakgebied, met naast bloemen en planten ook zaden, boeken, tuinmeubelen, potterie etc. Maar de eigenaar van het pand had andere plannen. In juli 2006 richtte Dippell een dependance in van Ivy, Ivy Indonesia, in het Grand Hyatt Hotel in Jakarta. Zoiets kan natuurlijk ook.

Klik voor vergroting

Klik voor vergroting

Klik voor vergroting

Flowershop Ivy in 2006. Foto's H.J. Wijnne.

Klik voor vergroting

Klik voor vergroting

Herdenking 4 mei

Al meer dan een kwart eeuw verzorgt Jan Dipell Ritzinger, de kransen voor de officiele kranslegging op 4 mei 's avonds om 8 uur bij het Nationaal Monument op de Dam. De witte krans namens de Staten-Generaal (de Eerste en de Tweede Kamer) en de vijf kransen die op standaarden worden geplaatst namens het Nationaal Comit� 4 en 5 mei.

Bronnen

Els van Wageningen, Maandblad Ons Amsterdam, Jrg.41, nr.6, 1989

Jan Dippell Ritzinger, Flowershop Ivy

sluiten

sluiten

sluiten

sluiten

sluiten